Kola kakor!

Japp, nu har jag bakat kola kakor!
Dom blev verkligen as goda, trodde inte det skulle bli så bra för degen blev typ torr och allting lixom blev fel =(
Men nu e jag väldigt nöjd med mig själv! =D
Här kommer i alla fall receptet ...

Du behöver:
200 g smör
1,75 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljpulver
5 dl vetemjöl


Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt.
Rör smör och socker till en jämn smet, gärn med elvisp.
Tillsätt sirapen, bakpulvret och vaniljsockret, och blanda till en jämn smet.
Tillsätt vetemjölet och kör med elvispen tills smeten  "kladdar ihop sig"  till mindre små bollar.
Tryck ihop degen till en klump och dela den i fyra delar.
Rulla ut varje del till längder, ca.40 cm och lägg dem på plåtar med mellanrum eftersom degen flyter ut när den gräddas.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca.18 min.
Låt svalna på plåten ett par minuter innan du skär dem i sneda bitar.
Låt dem sedan svalna helt.


Det låter väll inte krångligt, haha!



Dom otroligt goda kakorna!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0