Morotskaka

Här kommer receptet på morotskakan ... (bättre sent än aldrig =P)

Det här behöver du:

100g rumsvarmt smör
2 1/2dl socker
2-3 mörötter, ca.300g (men asså jag behövde typ ta 7 mörötter, så väg dem så att det blir 300g)
3 ägg
3dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2tsk kanel


Till krämen:
25g smör
250g kesella
1dl florsocker
1tsk vaniljsocker


Gör så här:
Sätt ugnen på 175grader.
Börja med att smälta smöret till krämen, och låt det svalna.
Rör ner kesella, florsocker och vaniljsocker.
Ställ krämen i kylen.
Rör smör och socker poröst.
Rör ner äggen, ett i taget (ingen aning om varför man inte kan röra ner allihop på än gång men men ... )
Skala och riv morötterna fint.
Rör ner dem i smeten (jag vill bara varna känsliga människor, för vi det här momentet så höll i alla fall jag på att kräkas, det ser ju inte direkt ut som nåt som man vill stoppa i munnen ... )
Blanda mjöl, bakpulver och kanel.
Rör ner det i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad form, ca.24cm i diameter ...
Grädda i nedre delen av ugnen i ca.40min.
"Häll"  upp kakan och l¨t den svalna
Lycka till!  ♥











Kommentarer
Postat av: othtjejen

Det måste jag prova! =)

2009-07-18 @ 20:28:37
URL: http://othtjejen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0